Aktualności

21/12 2018

Jak schudnąć po Świętach?

Jak schudnąć po Świętach?

Świąteczny okres dobiega końca, a Ty z przerażeniem odczytujesz wynik pomiaru na wadze. Nadprogramowe kawałki ciasta, pierogi i inne pyszności zrobiły swoje - masa ciała wzrosła, a przecież sylwester tuż tuż. Jak schudnąć po świętach bez głodówek i bez większych wyrzeczeń? Przekazuję Ci kolejną porcję 7 porad, które uratują tę sytuację, dodadzą energii po przejedzeniu i dzięki którym sylwestrowa kreacja będzie leżała „jak ulał”.

  • Porada pierwsza – tylko spokój nas uratuje!

 

Nie panikuj - mleko już się rozlało. :) Teraz najgorszym pomysłem byłyby właśnie wyrzuty sumienia i zrezygnowanie. To prawda, że najbardziej tyjemy i zwiększamy masę tłuszczową w okresie poświątecznym. To kilkudniowe dojadanie ciężkich potraw ze stołu wigilijnego i objadanie się w sylwestra daje niepożądany efekt tycia. Aby zwiększyć masę ciała o jeden kilogram tłuszczu, musielibyśmy zjeść nadprogramowo aż około 7500 kilokalorii. Jedząc przez trzy świąteczne dni nawet dwa czy trzy razy więcej niż na co dzień, nie zwiększymy masy tłuszczu. Spożywając pierogi okraszone tłuszczem czy większą ilość ciasta niż zazwyczaj nie jesteśmy w stanie przyjąć takiej ilości dodatkowych kalorii. Dlaczego zatem waga wyraźnie pokazuje większą wartość? Dzieje się tak za sprawą magazynowania w ciele większej ilości wody, a zjedzone węglowodany zamieniają się tu w materiał zapasowy, jakim jest glikogen. Nie masz się zatem czego obawiać! Glikogen spożytkujesz jako energię dla swoich mięśni i pracy mózgu, a zmagazynowana woda po kilku dniach zostanie wydalona. Można więc powiedzieć, że był to fałszywy alarm.

 

  • Porada druga – wykonaj jednodniowy detoks oczyszczający.

 

Jeśli czujesz wyraźne przejedzenie, twój metabolizm spadł i zupełnie brak Ci energii, podejmij jednodniowy detox poświąteczny. Tego dnia zrezygnuj z klasycznego śniadania na rzecz soku warzywno-owocowego, a na przekąskę wybierz lekki koktajl. Na obiad świetnie sprawdzi się warzywna zupa krem, a kolację zamień na ciepłą miętę lub inna ulubioną herbatę. Takie jednodniowe menu pozwoli twoim narządom trawiennym szybciej się zregenerować, żołądek powróci do swoich mniejszych rozmiarów, a Ty poczujesz się dużo lżej.

 

Przykładowe detox-menu:

 

Detoxowy przysmak – na śniadanie

 

Składniki: 4 marchewki, dwie łodygi selera naciowego, ogórek zielony, ½ cytryny, mały burak, wydrążone jabłko.

 

Z takiej mieszanki wyciśnij sok.

 

Ten napój wspaniale oczyści i nawodni Twoje ciało. Pełen witaminy A, wzmacniających właściwości buraka i nawadniającego ogórka idealnie wspomoże trawienie i na powrót umożliwi uzyskanie balansu.

 

Power smoothie – na przekąskę

 

Składniki: banan, 500g kefiru naturalnego, łyżeczka kakao, łyżeczka ostropestu plamistego (wspomaga on pracę wątroby odpowiedzialnej za gospodarkę tłuszczową)

Wszystko zblenduj i… Na zdrowie!

 

Zielona zupa krem – na obiad

 

Składniki: brokuł, cukinia, sól, pieprz

 

Brokuła podziel na różyczki, a cukinię pokrój w paski. Składniki włóż do garnka i zalej wodą do połowy poziomu warzyw. Gotuj około 40 minut na małym ogniu, dopraw solą i pieprzem. Pod koniec zblenduj zupę.

 

  • Porada trzecia – zamroź resztki ze świątecznego stołu.

 

Zapewne nie chcesz marnować pozostałego jedzenia, a jednocześnie chcesz wrócić do regularnej, zdrowej diety. Wyjścia są dwa. Obdaruj swoich bliskich potrawami świątecznymi lub zamroź je w małych porcjach, tak aby mogły być wykorzystane w przyszłości bez ryzyka ponownego przejedzenia.

 

  • Porada czwarta – szklanka wody dla osłody.

 

Wykorzystaj swoją poświąteczną motywację do wprowadzenia stałego, zdrowego nawyku. Niech będzie to codzienna, poranna szklanka letniej wody z sokiem cytryny. Ta jedna, mała szklanka wspomoże Twój organizm na tak wielu płaszczyznach! Poprawi Twoje trawienie, perystaltykę jelit, wspomoże układ odpornościowy, a w cięższy poranek pobudzi Cię do działania.

 

  • Porada piąta – nie czekaj ze zmianami do Nowego Roku.

 

Jeśli czujesz się źle w swojej skórze, czujesz, że potrzebujesz zmiany, to nie czekaj do postanowień noworocznych. Jak już wspominałam, to nadprogramowe jedzenie w okresie poświątecznym jest dla nas największym zagrożeniem. Wykorzystaj swoją energię i naładowane baterie na wdrażanie nowych, zdrowych nawyków. W pierwszy poświąteczny dzień usiądź z kartką i zaplanuj całe swoje tygodniowe menu. Zdecyduj, ile posiłków chcesz jeść. Pamiętaj o regularności i jedzeniu kilku mniejszych posiłków podczas dnia. Taki zabieg pomoże uregulować twój metabolizm, a planowanie pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze, a Twoje ciało zacznie się zmieniać bez większych wyrzeczeń.

 

  • Porada szósta – zapomnij o głodówkach!

 

Chcąc szybko zrzucić niechciane kilogramy, często wyborem pacjentek są kilku- lub kilkunastodniowe głodówki. Diety oparte na zmniejszeniu znacznej podaży kalorii, piciu samej wody lub soków przez kilka dni może być dobrym rozwiązaniem w niektórych schorzeniach, chorobach czy okresach leczenia. Głodówka jednak nie może być sposobem na schudnięcie i ani tym bardziej nie powinna być docelową dietą redukcyjną. Dlaczego ? Bo głodząc się kilka dni lub tygodni zmniejszamy swoją podstawową przemianę metaboliczną i tracimy masę mięśniową. Jest to dla nas wyjątkowo niekorzystne, bo to właśnie mięśnie spalają naszą tkankę tłuszczową. Zmniejszając ich masę, spowalniasz tym samym spalanie tłuszczu, a co za tym idzie – spowalniasz proces redukcji swojej masy ciała, a przecież chyba nie o to chodzi? Spowolniony metabolizm może być powodem tak zwanego efektu jojo, gdy po czasie głodowania zaczynasz jeść „normalnie” i wracasz do poprzednich porcji i nawyków, ale niestety – Twój metabolizm znacznie spowolnił, co prawdopodobnie będzie przyczyną powrotu niechcianych kilogramów, może nawet z nawiązką.

 

  • Porada siódma - zachowaj zasadę „trzech U” w odżywianiu.

 

1. Umiar: Zaplanuj swoje posiłki i nakładaj odpowiednie porcje bez dokładek i deserków.

 

2. Uregulowanie: Pamiętaj o regularności. Spożywaj posiłki co 3-4 godziny. Nie zapomnij o kolacji – zjedz ją 3 godziny przed snem.

 

3. Uśmiech: Dieta ma być smaczna i sprawiać Ci radość. Posiłki powinny być sycące i lekkie. Jedz to, co lubisz. Pamiętaj, że każdy zdrowy, ale nielubiany przez Ciebie produkt można zamienić na inny.

 

Działaj, planuj, zdyscyplinuj się, a osiągniesz sukces.


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru