Aktualności
14/10 2019

„Moc lasu” - Co dobrego dają nam grzyby?

 

 

 

 

 

 

 

1.Idealne na diecie

Grzyby świeże w 100g zawierają tylko 49 kcal, są więc idealnym dodatkiem do dań dla osób na diecie

redukcyjnej. Grzyby suszone polecamy jako dodatek do sosów czy omletów, ponieważ

w 100g znajduje się już 260 kcal.


2.”Leśne mięso”

Grzyby dostały to miano, ze względu na dużą zawartość wody, jest to około 80%,a reszta suchej masy to

w głównej mierze białko, podobnie jak w mięsie. Pieczarki zawierają aż 44% białka,

a suszone borowiki tyle ile mięso wołowe. Oczywiście pamiętajmy, że nie jest to białko zwierzęce, które

zawiera wiele niezbędnych aminokwasów. Zaletą białka grzybów w porównaniu z roślinami jest jego

lepsza strawność. Taki zamiennik mięsa doskonale sprawdzi się u osób na diecie wegetariańskiej czy

vegańskiej.


3.Źródło witamin i minerałów

Grzyby są bogate w potas, który reguluje ciśnienie krwi oraz poprawia pamięć i koncentrację. Zawierają

również selen, magnez i żelazo. Dodatkowo znajdziemy w nich witaminy z grupy B:

B1,B2, B3. Zawartość witaminy B2 jest większa niż w roślinach.


4.Witamina D

Borowiki i podgrzybki obfitują w nią. Dodatkowo, przeprowadzono badania w USA, które wykazały, że

grzyby np.shitake (charakterystyczne dla kuchni orientalnej), są w stanie wyprodukować nie tylko

witaminę D3, ale również D4. Jest ona niezmiernie ważna dla funkcjonowania całego ludzkiego

organizmu m.in. wspiera układ odpornościowy

i kostny (więcej o witaminie D już niedługo na stronie).


5.”Leśny fitness”

Zbieranie grzybów to idealna forma aktywności fizycznej, która angażuje wiele partii mięśni. Łączy ona

w sobie spacer z przysiadami, przecież jakoś musimy je zerwać :D. Dodatkowo leśne, rześkie powietrze

sprawi, że nabierzemy więcej energii i z radością zaczniemy nowy dzień. Wspólne zbieranie grzybów to

doskonała rodzinna integracja.


6.Różnorodność

Jak już wspominałem wile dań kuchni tradycyjnej bazuje na grzybach. Na naszych stołach mogą

występować w różnorodnej formie: marynowane, w bigosie, w cieście, w pierogach, pieczonej,

w zupach.... Można wymieniać bez końca i to jest w nich coś wspaniałego !

Pamiętajmy, że grzyby chodź są polskim super produktem, nie możemy z nimi przesadzić oraz nie są

rekomendowane dla osób z problemami trawiennymi. Zawierają w swoim składzie chitynę, która ciężko

się trawi i „zalega w żołądku”. Jedzmy je z umiarem i zbierajmy tylko, te do których mamy pewność, że

są jadalne ! Miłej jesieni.

 

Filip Korbecki


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru


Sklep online z diatami
Kilka słów o mnie...

Z wykształcenia jestem psychodietetykiem oraz magistrem dietetyki klinicznej. Zamiłowanie do kulinariów i świadomość związków jedzenia ze zdrowiem uzmysłowiły mi, że chcę związać swoje życie zawodowe właśnie z tą dziedziną.
Swoje doświadczenie i wiedzę czerpałam nie tylko od wykładowców akademickich, ale także przy okazji praktyk odbywanych w szpitalach. Uczestniczyłam w szkoleniach na temat zaburzeń odżywiania i kompulsywnego objadania oraz w innych ogólnopolskich konferencjach dietetycznych...

Polub mnie na FaceBook
Instagram
Odwiedź mnie na YouTube