Aktualności
28/10 2019

Dlaczego warto suplementować witaminę D?

Witamina D jest witaminą syntezowaną pod wpływem promieniowania słonecznego w naszej skórze. Zaś produkty spożywcze, które są w nią bogate:

- ryby takie jak węgorz, śledź, makrela czy łosoś,

- ser żółty 8-28 j.m./100g,

- żółtko jaja 54 j.m./żółtko

- masło.

W naszym klimacie trudno o prawidłowe jej spożycie i produkcję, kto ma czas opalać się w samym stroju kąpielowym prze co najmniej 40 minut (oczywiście mam tu na myśli cały rok, również zimą :D). Dlatego, witaminę D warto suplementować, a w szczególności jesienią. Na rynku znajdziemy wiele preparatów z tą substancją 

w roli głównej. Wybierajmy jednak takie, które:

- mają prosty, i krótki skład,

- jako nośnik posiadają tłuszcz: może być to olej rzepakowy, bądź krokoszowy, nigdy słonecznikowy ani kokosowy,

- posiadają dawkę ok.2000 jednostek,

Dobrym dodatkiem jest również witamina K2, dzięki niej substancja czynna będzie odkładać się w odpowiednich miejscach, jednak nie jest to warunek konieczny.

 

Dobrze. Wiemy teraz jaką witaminę kupić, a teraz dlaczego w ogóle kupić? :

 

1. Odporność

Witamina D ma zdolność aktywowania wielu genów, szczególnie Naszego układu odpornościowego. Pobudza ona produkcję białek zwalczających bakterię, a także limfocytów T uczestniczących w walce z wirusami. Udowodniono, że witamina D, powstrzymuje Nasz układ odpornościowy przed nadmiernymi i niepożądanymi atakami.

 

2. Kości

Podobnie jak wapń, witamina D chroni nasz układ kostny nie tylko przed osteoporozą, ale również złamaniami, o które nie trudno w deszczową pogodę. Substancja ta wpływa na właściwą gęstość kości, jak również kontroluje równowagę pomiędzy procesem twórczym kości, a procesem kościogubnym.

 

3. Depresja

Stan depresyjny często dopada wiele osób w okresie jesienno-zimowym, 

w związku z ograniczeniem promieni słonecznych i krótszym czasem dnia. Witamina D znaczący wpływa na funkcjonowanie Ośrodkowego Systemu Nerwowego. Uczestniczy ona w procesach regulacji emocji i nastroju, na pozytywną korzyść. Zwiększa ona produkcję dopaminy, adrenaliny i noradrenaliny czyli hormonów pobudzających Nas do działania. Działa ona jak aktywator czynników odpowiedzialnych za prawidłową pracę neuronów.

 

Filip Korbecki


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru


Sklep online z diatami
Kilka słów o mnie...

Z wykształcenia jestem psychodietetykiem oraz magistrem dietetyki klinicznej. Zamiłowanie do kulinariów i świadomość związków jedzenia ze zdrowiem uzmysłowiły mi, że chcę związać swoje życie zawodowe właśnie z tą dziedziną.
Swoje doświadczenie i wiedzę czerpałam nie tylko od wykładowców akademickich, ale także przy okazji praktyk odbywanych w szpitalach. Uczestniczyłam w szkoleniach na temat zaburzeń odżywiania i kompulsywnego objadania oraz w innych ogólnopolskich konferencjach dietetycznych...

Polub mnie na FaceBook
Instagram
Odwiedź mnie na YouTube