Aktualności
05/05 2020

Jak przestać jeść słodycze w 5 krokach?

 

Sprawdź indeks glikemiczny

Ciągła ochota na słodycze może być spowodowana złym nastrojem, niedostateczną ilością snu, zmęczeniem, stresem lub przyzwyczajeniem sięgania po deser. Jeżeli wyżej wskazane przyczyny nie są zgodne z Twoim stylem życia, być może powodem wilczego głodu jest spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Wybierając produkty węglowodanowe należy sprawdzić jaki mają indeks (IG). Im niższy, tym dłużej trwa uczucie sytości. Jeżeli indeks jest wysoki, następuje wyrzut insuliny. To tłumaczy dlaczego po zjedzeniu pieczywa, makaronu, ryżu lub ziemniaków może pojawić się chęć na słodycze.

 

 

 

 

Pomocne mogą być regularne posiłki

Czasami apetyt na słodycze jest spowodowany głodem. Żyjąc w biegu trudno o regularne, przygotowane samodzielnie posiłki. Na co dzień warto pamiętać o przygotowaniu drugiego śniadania, gdyż jest to nie tylko zdrowe, ale przyśpiesza metabolizm. Duże odstępy czasu między śniadaniem, a obiadem lub pomięcie posiłku może spowodować nagły napad głodu. Nie można też zapominać o zbilansowanej diecie, w której powinno znajdować się dużo warzyw. Korzystne jest też spożywanie ryb, mięsa i zdrowych tłuszczów roślinnych. Zaleca się wypicie przynajmniej 1,5 litra niegazowanej wody lub herbat.

 

 

 

 

 

Dieta bogata w cynk zmniejsza apetyt na słodycze?


Cynk jest pierwiastkiem polecanym przy odchudzaniu, między innymi z tego powodu, że potrafi zmniejszyć apetyt na słodki smak. Jego niedobór może wpływać niekorzystnie na organizm, ale nadmiar jest jeszcze bardziej groźny. Dlatego suplementacje zawsze należy skonsultować z lekarzem. Alternatywą jest spożywanie go w codziennej diecie, produkty bogate w cynk to m.in. warzywa strączkowe, wątróbka, pełnoziarniste pieczywo, jajka i ryby. Wyższa zawartość cynku w organizmie, to mniejsza ochota na słodycze.

 

 


Insulina i glukoza, czyli błędne koło jedzenia słodycz.

 

Po spożyciu wyrobów cukierniczych często pojawia się chęć na następny kawałek. Jest to jednak zgubne, gdyż kolejna porcja cukrów powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi. To z kolei ma wpływ na wydzielenie insuliny. Co to oznacza? Po zjedzeniu słodyczy ponownie odczuwalny jest głód, a nawet może pojawić się senność. Jedyną możliwością przerwania błędnego koła jest zmiana nawyków żywieniowych, zwiększanie świadomości wśród konsumentów oraz wsparcie dietetyka.

 

 

 

 

 

Fit słodycze - czy to lepszy wybór?


Najprostszym sposobem jest spożywanie owoców zamiast słodyczy. Nie zawsze zaspokoją one ochotę na słodką przekąskę. Na szczęście zdrowa żywność zyskuje coraz większą popularność i fit słodycz może być stosowany jako zamiennik deseru. Możliwość wyboru jest bardzo szeroka, mogą to być własnoręcznie upieczone ciastka z płatków owsianych i bananów, ciastka z marchwi i pietruszki, brownie z czerwonej fasoli i kakao, batony z otrębów, pasta z daktyli i awokado, owocowe koktajle lub desery na bazie twarogu o niskiej zawartości tłuszczu. Fit słodycze są też dostępne w sklepach, na półkach można znaleźć batony na bazie orzechów, kokosa, daktyli i suszonych owoców. Zamiana Fit słodycz w miejsce niezdrowej przekąski jest dobrą alternatywą podczas odchudzania lub w procesie zmiany nawyków żywieniowych, ale należy spożywać go z umiarem.


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru


Sklep online z diatami
Kilka słów o mnie...

Z wykształcenia jestem psychodietetykiem oraz magistrem dietetyki klinicznej. Zamiłowanie do kulinariów i świadomość związków jedzenia ze zdrowiem uzmysłowiły mi, że chcę związać swoje życie zawodowe właśnie z tą dziedziną.
Swoje doświadczenie i wiedzę czerpałam nie tylko od wykładowców akademickich, ale także przy okazji praktyk odbywanych w szpitalach. Uczestniczyłam w szkoleniach na temat zaburzeń odżywiania i kompulsywnego objadania oraz w innych ogólnopolskich konferencjach dietetycznych...

Polub mnie na FaceBook
Instagram
Odwiedź mnie na YouTube