Aktualności
08/07 2020

Dieta w chorobie Hashimoto - 6 najważniejszych zasad, które musisz znać

Hashimoto – przyczyny i objawy

Hashimoto to choroba o podłożu autoimmunologicznym, która charakteryzuje się przewlekłym zapaleniem tarczycy.  W jej przebiegu organizm atakuje sam siebie, uszkadzając gruczoł tarczycy. Atakowana tarczyca przestaje produkować hormony FT3 i FT4 ( trijodotyroniny i  tetrajodotyroniny), co zakłóca równowagę hormonalną w organizmie i zaburza jego prawidłowe funkcjonowanie. Efektem są problemy zdrowotne i objawy, takie jak: suchość skóry, zaparcia, zaburzenia miesiączkowania u kobiet, niepłodność, zaburzenia metabolizmu (zatrzymanie wody w organizmie, przybieranie na wadze), wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, senność, zmęczenie i huśtawka nastrojów. Przyczyny Hashimoto są złożone i należą do nich zarówno czynniki genetyczne,  środowiskowe, jak i  stres, nieprawidłowe odżywianie, palenie papierosów, a także nieleczone infekcje czy choroby wirusowe oraz niektóre leki.

 

Hashimoto – leczenie

Leczenie choroby Hashimoto powinno być kompleksowe, w tym zawierać przygotowanie odpowiedniej diety wspomagającej leczenie. Diagnoza lekarska Hashimoto to podstawa do jakichkolwiek działań. Objawy mogą być oznaką innych schorzeń albo nietolerancji pokarmowych, dlatego trzeba przeprowadzić dokładny wywiad lekarski i dietetyczny. Badania, które wykonuje się w celu diagnozy Hashimoto to sprawdzenie stężenia hormonów TSH, FT3 I FTS, przeciwciał ATPO i ATG oraz badanie USG tarczycy. Analiza diety obejmuje sprawdzenie wartości odżywczych spożywanych posiłków,  kaloryczności i przygotowanie indywidualnie dopasowanego jadłospisu do leczenia Hashimoto.


Jedzenie, które leczy – skuteczna dieta w chorobie Hashimoto
Produkty wskazane i przeciwwskazane

1. Dieta przeciwzapalna – obniż stan zapalny w organizmie i wzmocnij odporność


Przeciwzapalna dieta w chorobie Hashimoto pozwoli zmniejszyć dolegliwości i stan zapalny w organizmie. Celem diety w Hashimoto jest  zapobieganie rozwojowi choroby oraz zminimalizowanie lub całkowite zlikwidowanie objawów chorobowych. Dieta Hashimoto musi zapewniać optymalną kaloryczność i być pełna wartości odżywczych, minerałów i witamin oraz produktów o właściwościach przeciwzapalnych.

Najważniejsze jest jednak to, by dieta była indywidualnie dopasowana, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie kaloryczne twojego organizmu, stan zdrowia, współistniejące alergie pokarmowe i inne schorzenia (np. cukrzyca typu 1, celiakia) oraz  preferencje i styl życia. Każdy jest inny! To, co szkodzi jednej osobie nie musi szkodzić drugiej i odwrotnie. To co nie szkodzi Tobie, może szkodzić komuś innemu. Dlatego warto przygotować jadłospis z pomocą doświadczonego dietetyka Hashimoto.

2. Dieta bezglutenowa a Hashimoto – ogranicz spożycie glutenu


Jedną z kontrowersji dotyczących diety w chorobie Hashimoto jest stosowanie diety bezglutenowej.
Przed zmianą diety warto jest wykonać testy na nietolerancje pokarmowe. Jeśli chorujesz na celiakię, odstawienie glutenu jest zasadne, ale jeśli nie masz dolegliwości ze strony układu pokarmowego nie ma powodu, by radykalnie wykluczać gluten ze swojej diety. Jeśli jednak chcesz zmniejszyć spożycie glutenu, bo po jego odstawieniu czujesz się lepiej, zmniejsz spożycie pszenicy, żyta i jęczmienia na rzeczy bezglutenowych zbóż jak ryż brązowy, komosa ryżowa czy gryka.

3. Hashimoto a dieta bez laktozy – sprawdź czy masz nietolerancje pokarmowe

Osoby z chorobą Hashimoto częściej mają nietolerancję laktozy. Jeśli lekarz zleci ci badania i okaże się, że otrzymasz pozytywny wynik należy usunąć z diety laktozę. Przy zdiagnozowanej nietolerancji na laktozę wprowadzenie diety bez laktozy wykazuje zmniejszenie stężenia TSH. Dieta taka polega na całkowitej eliminacji lub ograniczeniu spożywaniu produktów mlecznych zawierających laktozę. Mleko krowie, owcze czy kozie można zastąpić mlekiem roślinnym: ryżowym, kokosowym, gryczanym, migdałowym czy owsianym.

4. Uważaj na soję

Zawarte w soi goitrogeny mogą zaburzać wchłanianie hormonu T4. Szczególnie uważaj na ilość spożywanej soji, jeśli bierzesz leki na tarczycę, bo soja może wchodzić z nimi w interakcję, wpływając na stężenie TSH w organizmie. Częste spożywanie soi może zwiększać autoimmunologiczne zapalenie tarczycy. Dlatego wykluczenie z diety produktów sojowych, takich jak sos sojowy, mleko sojowe, kotlety z soi oraz produktów, które mają w składzie soję (czytaj etykiety!) może przynieść poprawę w samopoczuciu i złagodzeniu dolegliwości.

5. Jedz produkty bogate w selen


Jeśli masz Hashimoto, w twoim nowym jadłospisie powinny znaleźć się orzechy brazylijskie. Parę orzechów dziennie zapewni ci naturalną dawkę selenu, jakiego potrzebuje twój organizm. Dwa orzechy brazylijskie dostarczają 200 mg, uzupełniając niedobory selenu często występujące u osób z chorobą Hashimoto. Odpowiednie stężenie selenu zwiększy odporność organizmu oraz przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Cennym naturalnym źródłem selenu są ryby morskie i owoce morza, orzechy, mięso, nasiona roślin strączkowych, produkty pełnoziarniste, ryby, jaja, sery, mięso, kasze, pełnoziarniste pieczywo. Wprowadź je do codziennej, indywidualnie dopasowanej diety opracowanej  samodzielnie lub przez profesjonalnego dietetyka Hashimoto

6. Spożywaj kwasy omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 powinny być ważnym uzupełnieniem diety Hashimoto, ponieważ większość osób z autoimmunologicznym zapaleniem tarczycy ma ich niedobory. Kwasy omega-3 stosowane w diecie Hashimoto mają cenne właściwości przeciwzapalne co jest niezwykle istotne przy leczeniu tej choroby. Uzupełnienie ich niedoborów zmniejsza wahania nastrojów, senność i poprawia kondycję skóry. Codzienna dieta powinna dostarczać około 400-500 mg kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy omega-3 znajdują się w tłustych rybach (łosoś, makrela, śledź), orzechach, nasionach i pestkach, olejach (olej lniany, rzepakowy).

Dieta Hashimoto – jadłospis

Potrzebujesz gotowego jadłospisu Hashimoto krok po kroku? Chcesz wiedzieć, co dokładnie powinieneś jeść i z czego powinny składać się  twoje posiłki?

Jako profesjonalny dietetyk kliniczny specjalizujący się w leczeniu Hashimoto dietą opracuję dla Ciebie indywidualny plan dietetyczny uwzględniający twój stan zdrowia, wyniki badań, zapotrzebowanie kaloryczne, cele i preferencje. Tak przygotowany jadłospis jest najbardziej skuteczny i pomoże Ci szybko zobaczyć poprawę, zmniejszyć objawy i zatrzymać chorobę.

Zamów indywidualny 28-dniowy jadłospis Hashimoto i pozbądź się objawów.

Z pozdrowieniami,

Marta Urbańska
Psychodietetyk i mgr dietetyki klinicznej specjalizujący się w leczeniu Hashimoto skuteczną dietą.


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru


Sklep online z diatami
Kilka słów o mnie...

Z wykształcenia jestem psychodietetykiem oraz magistrem dietetyki klinicznej. Zamiłowanie do kulinariów i świadomość związków jedzenia ze zdrowiem uzmysłowiły mi, że chcę związać swoje życie zawodowe właśnie z tą dziedziną.
Swoje doświadczenie i wiedzę czerpałam nie tylko od wykładowców akademickich, ale także przy okazji praktyk odbywanych w szpitalach. Uczestniczyłam w szkoleniach na temat zaburzeń odżywiania i kompulsywnego objadania oraz w innych ogólnopolskich konferencjach dietetycznych...

Polub mnie na FaceBook
Instagram
Odwiedź mnie na YouTube