Aktualności
14/03 2021

Fleksitarianizm – co to takiego?

Sama nazwa fleksitarianizm pochodzi od dwóch angielskich słów: flexible i vegetarian, tym samym oznacza elastyczny wegetarianizm. Jest tak nie tylko pod względem dosłownego tłumaczenia tego słowa, ale fleksitarianizm właśnie polega na elastycznym wykorzystaniu diety wegetariańskiej. Dieta fleksitariańska opiera się na ograniczeniu spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego, ale nie zakazuje ich spożycia. Głównym źródłem białka w tym sposobie odżywiania jest białko roślinne pochodzące z roślin strączkowych, takich jak soja, fasola, ciecierzyca, soczewica, a także produktów powstałych na ich bazie, np. tofu. W diecie fleksitariańskiej stosuje się zasadę: więcej warzyw, mniej mięsa. Natomiast nie ma ściśle określonych wytycznych mówiących ile to jest „mniej”. Tak naprawdę to każdy fleksitarianin ma swoje reguły, według których stara się prowadzić swoje żywienie. Dzięki temu może dopasować wszystko według własnych potrzeb – do stylu życia, preferencji i tym samym nie borykać się z wyrzutami sumienia, które by go spotykały przy ściśle określonych zasadach. Fleksitarianizm jest dobrym startem do diety wyłącznie roślinnej, gdyż można sobie stopniować zmniejszanie udziału produktów pochodzenia zwierzęcego w jadłospisie. Ten sposób odżywiania jest często wybierany przez osoby, które starają się dbać o zdrowie, ale także przez zwolenników ekologicznego stylu życia, troszczących się o naszą planetę. Dieta fleksitariańska jest też wygodna dla osób, które często jadają poza domem i nie mają zbyt dużego wpływu na to co znajdzie się na ich talerzu. Decydując się na fleksitarianizm nie trzeba obawiać się o swój portfel, gdyż jest to dieta, która jest oparta na zwykłych (nie wyszukanych, egzotycznych) produktach, które są łatwo dostępne. Dieta fleksitariańska dopuszcza też spożycie alkoholu.

Fleksitarianizm – korzyści
1.    Lepszy stan zdrowia
Właściwe proporcje między spożywanym białkiem pochodzenia zwierzęcego i roślinnego są bardzo ważne w zachowaniu zdrowia. Obecna dieta osób zamieszkujących kraje wysoko rozwinięte jest bogata w białko pochodzenia zwierzęcego, tym samym przewyższa zalecane normy udziału tego rodzaju białka w jadłospisie. Dieta fleksitariańska jest zdecydowanie bardziej bogata w białko roślinne. Ograniczając mięso nie tylko dostarczamy mniej białka zwierzęcego, ale także pozbywamy się źródła tłuszczu i sodu, a to przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, czy cholesterolu, a co za tym idzie do obniżenia ryzyka chorób układu krążenia, cukrzycy i nowotworów. Dieta fleksitariańska bazując na warzywach i owocach nie tylko zapobiega powstawaniu chorób, ale także wpływa na proces starzenia, spowalniając go, gdyż jest bogata w antyoksydanty, czy polifenole. Dieta bogata w produkty roślinne wspomaga także układ odpornościowy, który sprawniej chroni nas przed różnego rodzaju infekcjami.
Fleksitarianizm mimo, że nie wyklucza spożycia mięsa jest uznawany jako sposób odżywiania poprawiający ogólny stan zdrowia, gdyż przyczynia się m.in. do obniżenia ciśnienia krwi, poziomu glukozy, czy cholesterolu, a także do spadku masy ciała.
Według badań, dieta fleksitariańska mogłaby przyczynić się do zmniejszenia liczby zgonów na świecie o 11,6 miliona osób rocznie.
2.    Dbanie o środowisko
Niektóre osoby decydując się na fleksitarianizm nie myślą o stanie swojego zdrowia, ale kierują się pobudkami ideologicznymi. Fleksitarianie ograniczając spożycie mięsa chcą odciążyć produkcję i tym samym przynieść korzyść środowisku. Często osoby na diecie fleksitariańskiej sięgając po produkty mięsne wybierają je bardziej świadomie sugerując się ich pochodzeniem, co ma korzystny wpływ na hodowlę drobiu i zwierząt rzeźnych, a także na warunki produkcji. Ponadto badania wskazują, że ograniczenie spożycia mięsa przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, a także ma wpływ na poprawę jakości środowiska przyrodniczego. .

Fleksitarianizm – niedobory
Dieta fleksitariańska jest dietą eliminacyjną, przez co może się przyczyniać do niedoborów składników mineralnych. Szczególną uwagę trzeba tutaj zwrócić na żelazo, którego dobrym źródłem jest mięso. Należy także kontrolować podaż witaminy B12, wapnia, selenu, jodu, cynku oraz kwasów tłuszczowych omega – 3. Bardzo ważne jest, aby jadłospis w diecie fleksitariańskiej był dobrze zbilansowany, żeby dostarczał wszystkie potrzebne mikro- i makroskładniki, a także pokrywał zapotrzebowanie energetyczne.

Fleksitarianizm a odchudzanie

Według badań fleksitarianie  żyją dłużej i ważą mniej niż osoby na tradycyjnej diecie. Dieta fleksitariańska pozwala tak komponować produkty, by szybciej uzyskać uczucie sytości (jest bogatsza w błonnik).  Fleksitarianie opierając swoją dietę na warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych często dostarczają mniej kalorii, co powoduje spadek masy ciała.

Podsumowanie

Fleksitarianizm jest sposobem odżywiania opartym na produktach roślinnych, który nie ma wytyczonych reguł, co do ilości spożywanego mięsa. Jest to dobra opcja dla osób, które chcą zmienić swój sposób odżywiania, ale boją się bardziej restrykcyjnych diet, czy chcą mieć wolność w tym co i jak jedzą oraz są wrażliwi na swoje „zachcianki”.  Dieta fleksitariańska przynosi korzyści zdrowotne i środowiskowe, także jest sposobem odżywiania na lepsze przyszłe lata.


Opublikował:
Marta Urbańska
Wstecz

Bezglutenowe pyszności dla osób z celiakią.


Odchudzanie w siedzącym trybie życia.


Dieta na poprawę humoru


Sklep online z diatami
Kilka słów o mnie...

Z wykształcenia jestem psychodietetykiem oraz magistrem dietetyki klinicznej. Zamiłowanie do kulinariów i świadomość związków jedzenia ze zdrowiem uzmysłowiły mi, że chcę związać swoje życie zawodowe właśnie z tą dziedziną.
Swoje doświadczenie i wiedzę czerpałam nie tylko od wykładowców akademickich, ale także przy okazji praktyk odbywanych w szpitalach. Uczestniczyłam w szkoleniach na temat zaburzeń odżywiania i kompulsywnego objadania oraz w innych ogólnopolskich konferencjach dietetycznych...

Polub mnie na FaceBook
Instagram
Odwiedź mnie na YouTube